Jak wygrać ze stresem

Stres cały czas towarzyszy nam w życiu. Jest naturalną reakcją mózgu na kłopoty i problemy, jakie nas spotykają. W niewielkich dawkach stres ma działanie pozytywne. Daje energię i popycha do działania. Nakazuje zerwać się z miejsca, pokonać trudności, znaleźć wyjście z kłopotów. Albo obmyślić plan ucieczki, gdy sytuacja staje się zbyt groźna. Stres jest więc naturalną cechą naszego życia. Ale czasem jest go po prostu za dużo.

Siedem ścieżek dla nerwusów

Przytłoczeni przez nadmiar stresujących sytuacji gorzej pracujemy, źle śpimy, trudno nam się zrelaksować. Złe emocje, z którymi nie możemy sobie poradzić, powodują zmęczenie i mają negatywny wpływ na stan naszego zdrowia. Badania naukowe jednoznacznie wskazują, że przedłużający się stres rujnuje nam organizm. Prowadzi do ogólnoustrojowego przeciążenia, a w rezultacie do stanów zapalnych, wielu przewlekłych zaburzeń, leków i depresji. Co zrobić, żeby dać sobie radę ze stresem?

Podsuwamy wam książkę, która podpowie, jak poradzić sobie z nadmiarem złych emocji. Wolni od stresu. Jak nauka pomaga uodpornić się na stres to poradnik napisany przez dr Mithu Storoni, lekarki badającej problem chronicznego stresu i jego wpływ na nasze zdrowie i kondycję mózgu. Nie są to teoretyczne dywagacje, ale praktyczny przewodnik. Dr Storoni opisuje strategię walki ze stresem, przedstawiając siedem ścieżek, które pomogą się na niego uodpornić. 

Trening relaksu

W każdym rozdziale znajdziemy omówienie poszczególnych czynników stresu, a także recepty na to, jak najłatwiej sobie z nim poradzić. Niektóre rady są proste, ale jest też wiele zaskakujących. Według autorki nasza odporność na stres zależy od wlaściwej diety (w książce znajdziecie wskazówki, jaka jest najlepsza), codziennych nawyków i fizycznej aktywności (ćwicz!). Autorka podsuwa też wiele nieoczywistych tricków z wykorzystaniem muzyki, ruchu gałek ocznych, temperatury ciała, które pomogą panować nad złymi emocjami. Dr Storoni przekłada język przełomowych odkryć naukowych na łatwe do zastosowania porady i podaje konkretne odpowiedzi na pytania, na przykład takie:

  • Czy głodówki polepszają pracę mózgu?
  • Czy warto grać w gry komputerowe, gdy się stresujemy?
  • Kiedy ćwiczyć, by najlepiej się relaksować?
  • Jaka dieta jest najlepsza dla naszego mózgu?
  • Jakie owoce wąchać, aby obniżyć tętno i ciśnienie krwi?
  • Czy w walce ze stresem pomaga zimna czy ciepła temperatura?

Warto sięgnąć po ten poradnik, jeśli potrzebujemy pomocy, a nie mamy możliwości skorzystać z warsztatów radzenia sobie ze stresem. Książka dr Storoni pomoże nam wytrenować takie zachowania, aby stres – jeśli już nas dopadnie – sprzyjał nam, a nie niszczył.